65ste editie van kunstbeurs Brafa overtreft alle verwachtingen!

BRAFA 2020 eindigt in een apotheose: 326.000 € verzameld door de caritatieve verkoop van 5 segmenten van de Muur van Berlijn, nieuw record bezoekersaantal en stijgende verkoop!

Ter afsluiting van deze 2020 editie van Brafa, heeft de veiling voor het goede doel van de vijf segmenten van de Muur van Berlijn, speciaal georganiseerd voor de 65ste verjaardag van de beurs, een denderend succes gekend. Met de behaalde 326.000 € werden de verwachtingen van de organisatoren volledig overtroffen : « Wij hoopten 25.000 € voor elke segment te behalen en voor elk stuk werd er meer geboden. Wij zijn absoluut in de wolken met dit resultaat! Wij hebben biedingen ontvangen uit België, Duitsland, Nederland en zelfs van een Universiteit uit de Verenigde Staten. De biedingen volgden elkaar snel op tot het moment van de finale toewijzing, verklaart Harold t’Kint de Roodenbeke, Voorzitter van het evenement.

De vijf begunstigden van deze opzet (actief in de domeinen van het onderzoek naar kanker, de integratie van mensen met een beperking en het cultureel patrimonium) ontvangen respectievelijk: Hart voor Handicap (60.000 €), CAP48 (62.000 €), Art & History Museum (64.000 €), Télévie – FNRS (70.000 €), Kom op tegen Kanker (70.000 €). De vijf segmenten zullen nu hun weg vinden naar de woonplaats van huns nieuwe eigenaars in België alsook buiten onze grenzen.

Nieuw record bezoekersaantal

Met 68.000 bezoekers heeft Brafa 2020 deze zondag haar deuren gesloten met een nieuw bezoekersrecord! Deze prestatie is opmerkelijk omdat de 2020-editie met één dag ingekort is ten opzichte van de vorige edities. De beurs was toegankelijk voor het publiek van vorige zondag tot vandaag.

 

Uitstekende verkoopcijfers voor de exposanten

De exposanten zijn ook heel enthousiast en zelfverzekerd met nieuwe belangrijke verkoopniveau’s ten opzichte van de voorbije edities. Bij de meesten zijn de commentaren lovend over de evolutie van de beurs alsook de kwaliteit van het publiek dat nog  internationaler wordt. Voor velen is het potentieel van de belangrijkste beurs in België enorm en veelbelovend. Alle specialisaties hebben bijzondere verkoopcijfers behaald, waarvan een selectie hiervan getuigen:

  • Te midden van de media-aandacht van deze editie en unaniem onthaald door de critici, heeft Samuel Vanhoegaerden (Knokke) gefloreerd met de verkoop van bijna al zijn werken van het schitterend en uniek geheel gewijd aan James Ensor, aan prijzen tussen 50.000 en 700.000 €.
  • In het bijzonder opgemerkt bij Guy Pieters (Knokke), verscheidene tekeningen op groot formaat van Christo, als voorbereidingen op zijn verpakking van de Arc de Triomphe, die gepland staat in september a.s., hebben kopers gevonden voor bedragen tussen  600.000 et 1,2 miljoen €.
  • Groot succes eveneens voor Alexis Pentcheff (Marseille), die een bijzonder mooie selectie van post-impressionistische schilderijen toonde en een zeldzaam geheel van werken van de Nabis (met prijzen die soms meerdere honderdduizenden euro’s bedragen); te melden, een zeldzaam olie op karton van Pierre Bonnard (Jonge slapende dame, 1894) vond reeds op de eerste dag een nieuwe eigenaar.
  • Verschillende galerijen vertrouwen ons toe dat zij hun beste cijfers ooit op Brafa hebben behaald. Het betreft ondermeer Galerie Vrouyr (Antwerpen) die een Art Deco tapijt van Albert Van Nuffel en een kilim Bakhtar Shustar van Iran (circa 1900) heeft verkocht, Galerie de la Béraudière (Brussel), die een brons van Joan Miro (Femme et Oiseau, 1968) verkocht heeft, of nog een flamboyante Red Circle (2010) van Bosco Sodi. De Wit Fine Tapestries (Mechelen) heeft wel 6 wandtapijten verkocht, terwijl bij Charly Bailly zijn twee belangrijkste werken een nieuwe eigenaar hebben gevonden, elks aan ongeveer 500.000 €.
  • Exposanten die opnieuw aanwezig waren op deze editie hebben eveneens een uitstekende beurs gehad, met name Véronique Bamps (Brussel), Francis Janssens van der Maelen (Brussel) of De Jonckheere (Genève) die verschillende lopende zaken heeft zowel in de moderne als in de oude kunst.
  • Eveneens groot succes voor Belgische kunstenaars op verschillende standen.  La Patinoire Royale/Galerie Valérie Bach heeft één van haar topstukken verkocht aan de Koning Boudewijnstichting, zijnde een beeldhouwwerk van Pol Bury (21 Rods Reflected in a Curve, 1967), een werk dat tentoongesteld zal worden in het Museum L van Louvain-la-Neuve. Bij Rodolphe Janssen (Brussel), een groot monochroom werk van Bram Bogart heeft een nieuwe eigenaar gevonden voor 110.000 €. Gespecialiseerd in de School van Laethem, Oscar De Vos vertrouwt ons toe dat hij een uitstekende editie heeft gekend met de verkoop van werken van Georges Minne, Emile Claus (De Hooister, 1891; Leieboord met eenden, 1910), Valerius de Saedeleer (Winterlandschap, 1925), Frits Van den Berghe (Bloemen, 1929), Albert Servaes (een uitzonderlijk Begrafenis bij de armen, 1907, een werk dat in verschillende musea tentoongesteld is geweest). Een schilderij op groot formaat van Pierre Alechinsky werk verkocht op de stand van Die Galerie (Frankfurt) die ons vertelt dat Brafa zijn « foire préférée !» is. De werken van de onlangs overleden Panamarenko heeft eveneens een groot succes gekend bij Jos Jamar (Antwerpen) met de verkoop van verschillende exemplaren van een serie van dertig beeldhouwwerken / vliegende machines getiteld Donderwolk en gedateerd 2019 ; complementair aan de verkoop van andere werken zoals James Ensor en Pierre Alechinsky. Tentoongesteld op de Royal Academy in Londen vanaf het einde van deze maand, geniet Léon Spilliaert van een bijzondere interesse: Femme regardant la mer, 1902 (bij Jos Jamar), La Baigneuse, 1910 (bij Harold t’Kint de Roodenbeke) heeft zeer snel amateurs gevonden terwijl andere werken in onderhandeling zijn bij Francis Maere (Gent) die één van zijn topstukken (Grand carnaval ostendais, van Félix Labisse, 1934) verkocht heeft naast andere Belgische kunstenaars zoals Henri Evenepoel, Emile Claus, Eugène Dodeigne aan Belgische, Franse, Engelse, Italiaanse verzamelaars die meer en meer geïnteresseerd geraken in Belgische kunst.
  • Werken op papier en collages van Le Corbusier werden verkocht door Maruani Mercier aan bedragen tussen 30.000 en 200.000 €.
  • Tribale kunst is traditioneel een sterk punt op Brafa en verdient dit ook. Zo heeft Adrian Schlag (Brussel) één van zijn meesterstukken verkocht aan ongeveer 280.000 €, een Mblo masker van de Baule stam aan de Ivoorkust. De nieuwe Italiaanse exposant Dalton Somaré (Milaan) verkocht een belangrijke figuur van een Kota-Obamba bi-face bewaker afkomstig uit Gabon, midden van de 19de eeuw, ook voor een bedrag van 6 cijfers.

In het gamma van meer toegankelijke prijzen, de tentoonstelling Wild Spirits voorgesteld door Charles-Wesley Hourdé (Parijs), – met als thema dierenmaskers in West-Afrika – kende een oprecht succes met verscheidene verkopen voor relatief toegankelijke prijzen (tussen 4.000 en 25.000 €). Eveneens samengebracht in een thematische tentoonstelling bij Serge Schoffel (Brussel) werd 3/4 van een veertigtal heilige churinga objecten afkomstig van de aboriginals, snel een nieuwe eigenaar gevonden aan vergelijkbare niveaus.

  • Gespecialiseerd in dierensculpturen, is Xavier Eeckhout (Parijs) verheugd met de verkoop van een twaalftal beeldhouwwerken waaronder een werk van Albéric Collin (La harde, circa 100.000 €) en een brons van Auguste Trémont (Panthère se tournant, circa 40.000 €).
  • Röbbig München bevestigt dat er een grote interesse is voor Meissen-porselein waarin hij een bijzondere specialist is. Tussen de verkochte stukken behoort een paar zeshoekige vazen die bestemd waren voor een Koninklijk hof daterend rond 1735.
  • Alle werken van de kunstenaar Takehiko Sugawara op de stand van Galerie Taménaga (Parijs) werden verkocht aan prijzen gaande van 9.000 en 88.000 €.
  • Galerie Desmet (Brussel) haalt verschillende mooie verkopen aan waaronder een beeldje in palmhout dat de kruisiging van de Heilige Andreas voorstelt (Zuid-Duitsland, begin van de 18de eeuw) (voor een niet onthulde prijs), een Romeinse buste in marmer (2de eeuw AD, circa 100.000 €) en drie Italiaanse terracotta’s van de 17de eeuw (tussen 35.000 € en 65.000 €).
  • In de oude kunst heeft Costermans (Brussel) een imposant rustbed verkocht met de keurmerken van Georges Jacob, daterend van de tweede helft van de 18de eeuw.  Floris van Wanroij (Dommelen) heeft verschillende werken verkocht aan nieuwe en bestaande klanten, namelijk zijn belangrijkste stuk, getiteld ‘L’Adoration des Bergers’, een olie op paneel van de Maître du Triptyque Morrison (Zuid-Nederland, circa 1505).
  • Tenslotte ter afsluiting van deze succesvolle editie, verschillende aanwinsten werden gerealiseerd of zijn lopende met internationale musea. Zo vertrekken er twee oude stukken in Europees zilverwerk bij Philippe d’Arschot (Brussel) naar een museum in het Noorden van Frankijk en een ander museum in Japan.

 De volgende editie van Brafa vindt plaats van zondag 24 tot en met zondag 31 januari 2021.

https://www.facebook.com/CuliPress/posts/2378520789125259

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.