Resultaten chocolade-onderzoek Côte d’Or op zijn minst verrassend te noemen

Ontdek de meest verrassende resultaten van het grote chocolade-onderzoek

Merendeel van de Belgen deelt zijn favoriete chocolade niet en sommigen bewaren hem op wel erg vreemde plekken…

Dat we als Belgen tot de grootste chocolade-eters ter wereld behoren mag niemand verbazen. Het favoriete chocolademerk van de Belgen, Côte d’Or, wou wel eens weten wat de Belg zijn ‘relatie’ is met chocolade en hoe hij of zij die het liefst eet. Uit het onderzoek, gevoerd bij maar liefst 1.002 landgenoten door het onafhankelijke onderzoeksbureau InSites Consulting, kwamen enkele héél verrassende resultaten. Zo blijkt dat maar liefst 91% van de Belgen elke maand wel eens chocolade eet. We zijn zo verlekkerd op onze chocolade dat 12% zelfs toegeeft die te verstoppen voor zijn of haar partner, voor de kinderen of voor de ouders. En daar zitten soms wel heel vreemde plekken tussen: van het nachtkastje en de kledingkast (5%) tot de badkamer, het tuinhuis of zelfs de sokkenlade.

Maar wie denkt dat we diezelfde chocolade zomaar in onze mond proppen heeft het mis! De twee populairste manieren om van onze chocolade te genieten bewijzen dat we zeer respectvol met deze  geliefde snack omgaan. Zo ontpopt 68% van de Belgen zich tot een heuse ‘Sommelier’ tijdens het eten van chocolade. Ze gebruiken hierbij al hun zintuigen: ze ruiken, nemen het aroma op, breken een stukje af en laten het dan langzaam smelten in de mond. Met 59% is ook de ‘Precisie Proever’ een populaire manier om chocolade te consumeren. Hierbij breken, snijden, bijten of schrapen we een precieze hoeveelheid chocolade om uiteindelijk het allerbeste stukje als laatste te houden en daar éxtra van te genieten. Dat de ‘Smelter’, waarbij we de chocolade eerste in een (warm) drankje soppen vooraleer we die in onze mond steken, op de derde plaats komt, zal wel niemand verbazen. Kortom, het mag duidelijk zijn, chocolade is pure emotie!

Het onafhankelijke onderzoeksbureau  InSites Consulting deed, op vraag van het populairste Belgische chocolademerk Côte d’Or, onderzoek naar de chocoladerituelen van de Belgen. De studie werd uitgevoerd in maart van dit jaar bij 1.002 personen.

In de bijlage (InSites Consulting_Côte d’Or_Chocolate Rituals) kan je alle resultaten terugvinden, maar hierbij alvast enkele van de meest opvallende cijfers en vaststellingen:

  • 91% van de Belgen eet maandelijks wel eens chocolade!
  • 79% van de Belgen geniet van zijn chocolade met een drankje, vooral koffie.
  • 73% heeft altijd chocolade in huis – bij de 55+ is dat zelfs 80%!
  • 60% geeft aan dat chocolade hun ultieme ‘geniet/me-moment’ is.
  • 42% van de ondervraagden wil zijn/haar chocolade niet delen, hoewel ze in Wallonië daar toch iets meer toe bereid zijn dan in Vlaanderen (62% vs 55%).
  • 12% van de Belgen verstopt zijn chocolade voor zijn partner, kinderen of  ouders. En daar zitten wel erg vreemde plekken bij: in de badkamer, de lade met sokken, in de garage, slaapkamer of zelfs het tuinhuis.
  • Generation-Y eet chocolade als beloning.
  • Generation-X eet dan weer chocolade om te ontstressen.
  • De meerderheid beschouwt chocolade als ‘een goede vriend’ die je opvrolijkt maar 44% eet ook meer chocolade dan ze eigenlijk van plan waren.
  • Mannen zijn vaak ‘stiekeme’ chocolade eters. Vrouwen daarentegen zijn vooral op zoek naar een ‘me-moment’.
  • Iedereen heeft één of meer ‘chocoladerituelen’ (de manier waarop ze chocolade eten).
  • Welke chocolade we dan het liefst eten? Hoe ouder we worden, hoe bitterder die mag smaken. Vijfenvijftigplussers houden duidelijk meer van pure chocolade, terwijl de leeftijdsgroep 18 tot 54 jaar melkchocolade bestempelt als hun favoriete soort.

Met respectievelijk 68% , 59%  en 43% zijn de ‘Sommeliers’, de ‘Precisie Proever’ en de ‘Smelter’  de drie populairste rituelen bij het eten van chocolade.

De Sommelier – Hierbij gebruikt men alle zintuigen: je ruikt eerst aan de chocolade, neemt het aroma op, breekt een stukje af en laat dat langzaam smelten in de mond.  “Het is grappig om te ontdekken dat, iets zo eenvoudig en haast banaal als het eten van een stukje van je favoriete chocolade, deel uitmaakt van de drang naar ‘onthaasting’ en ‘rust’. We gaan letterlijk en figuurlijk meer genieten en de aandacht en tijd nemen om te genieten met al onze zintuigen” aldus Joeri Van den Bergh van InSites Consulting.

De Precisie Proever  – De meeste chocoholics hebben meer dan één ritueel wanneer ze genieten van hun chocolade. Naast de sommelier, is ook de ‘precisie proever’ of ook wel ‘ingenieur’ genoemd, een populaire manier om chocolade te consumeren. Belgen breken, snijden, bijten of schrapen als een echte ingenieur een precieze hoeveelheid chocolade om uiteindelijk het allerbeste stukje als laatste te houden en daar extra van te genieten.

En ook dit ritueel kan volgens Joeri gelinkt worden met een trend. “In tijden waar alles heel snel moet gaan en waarin we druk bezig zijn, hebben we nood aan rust en eenvoud. We gaan op zoek naar een me-moment en stilte. We zoeken iets waar we ons mentaal kunnen op focussen en alles rondom ons – al is het maar voor heel even – kunnen vergeten.”

De Smelter – Het zal niemand verrassen dat dit ritueel, waarbij men zijn chocolade breekt en  eerst in zijn (warme) drankje stopt vooraleer het op te eten, in de top 3 staat van de populairste rituelen. Dit sluit perfect aan bij het feit dat het merendeel (79%) een (warme) drank nuttigt tijdens het eten van zijn chocolade.

IWWIWWIWI

En nog een leuke: één op vijf millennials (Generation Y – geb° tussen 1980 en 2000) eet de chocolade die zij/hij net kocht al op nog voor ze thuis aankomen. Dit is dan weer te grotendeels te verklaren met de IWWIWWIWI trend oftewel ‘I want what I want when I want it’. Alles moet snel gaan en Millennials willen meteen consumeren. Zo ontbijten we bijvoorbeeld steeds vaker op weg naar school of werk.

Overige manieren van chocolade eten:

  • 38% van de Belgen knaagt de randjes af van zijn chocolade alvorens van de vulling te genieten
  • 29% van de Belgen voegt extra ingrediënten toe aan zijn chocolade
  • 28% van de Belgen verbergt en smult stiekem van zijn chocolade, vooral mannen

Met dit onderzoek wou Côte d’Or inzicht krijgen in de Belgische behoeften en rituelen van de chocolade-eter. Het mag duidelijk zijn dat chocolade een zeer emotionele beleving is en wezenlijk onderdeel uitmaakt van onze gewoonten en wie we zijn.

Wil je zelf ontdekken welk type chocolade-eter je bent?

Ga dan naar www.cotedor.be – beantwoord enkele eenvoudige vragen – ontdek wel profiel je hebt!

Kom naar de Côte d’Or Pop-Up in Antwerpen.

Côte d’Or opent op zaterdag 5 en zondag 6 mei een ‘Côte d’Or House’.

Waar? Meir 35, Antwerpen. Elke dag open van 10u tot 18u.

 

2 reacties

  1. Ameels anne-marie

    Mevr. , Mijnheer,
    Hebben jullie in het assortiment 100% lactose-vrije chocolade en waar zou die te verkrijgen zijn? (Vor een persoon met galactosemie)
    Graag een gunstig antwoord,
    Dank en beleefde groeten

    • Beste, op dit moment is er nog geen lactosevrije chocolade in het gamma van Côte d’Or. Misschien komt dit nog in de toekomst maar hierover kunnen nog geen beloftes gedaan worden. In de hoop u hiermee van dienst te zijn, mvg, Geert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.